آخرین خبرها
خانه / اقدامات وپیگیری ها / محقق نشدن کاهش ۱۰ درصدی تلفات ناشی از سوانح رانندگی در برنامه پنجم/ لزوم تامین زیرساخت ها در برنامه ششم توسعه

محقق نشدن کاهش ۱۰ درصدی تلفات ناشی از سوانح رانندگی در برنامه پنجم/ لزوم تامین زیرساخت ها در برنامه ششم توسعه

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با انتقاد از محقق نشدن کاهش ۱۰ درصدی تلفات حوادث رانندگی در برنامه پنجم توسعه بر لزوم توجه جدی به این موضوع در برنامه ششم تاکید کرد.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مهندس علی کُرد به نقل از خبرگزاری خانه ملت

علی کرد در خصوص بی توجهی به کاهش تلفات سوانح رانندگی در برنامه پنجم توسعه انتقاد کرد و افزود: هر چند در طی چند سال اخیر با روند کاهشی حوادث رانندگی مواجه بوده ایم اما نتوانستیم به کاهش ۱۰ درصدی این موضوع که برنامه پنجم توسعه هم ذکر شده دست یابیم؛ به صورت جدی نیاز است دستگاه واحدی عوامل این بی توجهی را بررسی، پیگیری و اطلاع رسانی نماید.

نماینده مردم خاش در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه زیرساخت ها برای کاهش سوانح رانندگی در کشور فراهم نیست، بر لزوم توجه جدی به کاهش تلفات حوادث رانندگی در برنامه ششم توسعه تاکید کرد و گفت: کاهش تلفات مستلزم توجه جدی به فراهم نمودن زیرساخت ها و تخصیص اعتبارات ویژه است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با انتقاد از اینکه اعتبارات تخصیص یافته به منظور کاهش سوانح رانندگی محدود و اندک است، تصریح کرد: متاسفانه با وجودی که سالانه تعداد زیادی از هموطنان را در سوانح رانندگی از دست می دهیم اما اعتبارات اختصاص یافته برای رفع سوانح رانندگی بسیار اندک و محدود است.

کرد با تشکر از زحمات و تلاش های شبانه روزی وزارت راه و شهرسازی و همچنین راهداران، گفت: دستگاه های ذی ربط در این باره به درستی به وظیفه خود عمل می کنند اما عمده علتی که باعث شده همچنان شاهد مرگ هموطنان در زلزله خاموش تصادفات جاده ای باشیم و این معضل همچنان مرتفع نشود بی توجهی به میزان اعتبارات اختصاص یافته به دستگاه های ذی ربط است.

وی یادآور شد: طبق شنیده ها استان های فارس، خراسان، تهران و اصفهان استان های پیشتاز در تصادفات منجر به فوت هستند اما نباید فراموش کرد که این استان ها با توجه به تراکم جمعیت و وسایل نقلیه در این زمینه پیشتاز هستند و استان هایی  محروم با جمعیت کمتر در کشور وجود دارد که روزانه شاهد مصدومیت و مرگ شهروندان آنها در جاده های مرگ هستیم و نیاز است که به آنها نیز در هنگام تخصیص بودجه  توجه بیشتری کرد.

عضو کمیسیون اجتماعی در مجلس دهم، بر لزوم شناسایی و رفع نقاط حادثه خیز در جهت کاهش سوانح رانندگی تاکید کرد و افزود: باید اعتبارات ویژه برای رفع نقاط حادثه خیز کشور در نظر گرفته شده و در کنار این در هر ۵۰ کیلومتر یک راهدارخانه با تمامی امکانات مخصوصا در پیچ ها و نقاط حادثه خیز احداث شود.

نماینده مردم خاش در مجلس دهم با انتقاد از نحوه برخورد پلیس راه با رانندگان، یادآور شد: پلیس راه باید از رفتار سخت گیرانه با رانندگان خودداری کند زیرا برخی مواقع دیده شده که رفتار خشن پلیس با رانندگان منجر به بروز سوانح رانندگی شده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه رفتار سختگیرانه پلیس راه با رانندگان و اعمال جرائم سنگین از سوی آنها توجیه پذیر نیست، افزود: وظیفه پلیس راه نظارت بر عملکرد رانندگان و به گونه ای راهنمای جاده ها است نه عاملی برای ایجاد استرس، دلهره و تهدید رانندگان.

وی با بیان اینکه نرخ جرائم راهنمایی و رانندگی منطقی نیست، ادامه داد: افزایش نرخ جرائم رانندگی در کاهش تصادفات تاثیر چندانی ندارد.

کرد با انتقاد از هزینه های درمانی تحمیل شده به کشور بر اثر مرگ و میر ناشی از حوادث رانندگی، گفت: در حالی که اگر نقاط حادثه خیز شناسایی و رفع و همچنین زیرساخت های فراهم شود هزینه های کمتری بر کشور تحمیل می شود اما همچنان این نقاط حادثه خیز به درستی رفع نشده و به قوت خود باقی است و هر ساله تعداد زیادی از هموطنان را در این نقاط حادثه خیز از دست می دهیم بی آنکه برای رفع آن چاره ای بیندیشیم.

نماینده مردم خاش در مجلس دهم با تاکید بر اینکه خودروها بر اساس کیفیت باید دسته بندی و سپس از آنها در داخل و یا خارج از شهر استفاده شود، گفت: زیرا برخی از خودروها کیفیت لازم را برای استفاده در جاده های برون شهری نداشته اما می توان از آنها در مسیرهای درون شهری استفاده کرد.

نماینده مردم خاش در مجلس دهم نقش خودروهای فرسوده را در بروز سوانح رانندگی موثر دانست و افزود: در این راستا باید طرح، برنامه یا قانونی تدوین و تصویب شود که مدت زمان مشخصی را برای خروج خودروها بتوان در نظر گرفت و تسهیلات ویژه ای را هم به دارندگان آنها اختصاص داد زیرا برخی توان از رده خارج کردن خودروی فرسوده خود را ندارند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، احداث و ایجاد بزرگراه و آزاد راه را در کاهش تصادفات جاده ای موثر دانست و ادامه داد: نبود زیرساخت های راهی مناسب در برخی شهرها و روستاهای  کشور موجبات بروز سوانح رانندگی زیادی را رقم زده است.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*